Francovka Alpa vstupuje do druhého století, receptura se nemění

Málokterý přípravek z domácí lékárničky si získal takovou oblibu jako francovka Alpa. Před 100 lety začal francovku s přísadou mentolu vyrábět Josef Veselý v Brně - Králově Poli, který si nechal registrovat ochrannou známku Alpa. Posledních 65 let produkuje francovku Alpa závod ve Velkém Meziříčí. Skleněných lahviček převážně s typickou modrobílou etiketou nyní ročně prodává kolem pěti milionů kusů.

Základem receptury je stejně jako v roce 1913 alkoholický roztok éterických olejů, silic, vonných látek ze 14 druhů bylin a přírodního mentolu z máty. Modrobílá etiketa se žlutou čtyřcípou hvězdou se používá od 30. let. Za desetiletí se nezměnilo ani umístění velkomeziříčského závodu v Hornoměstské ulici poblíž centra. Výroba francovky tam ale pokračuje v nových prostorách s moderní mísírnou a automatizovanou stáčecí linkou.
 
"Francovky si prodejnost drží stále," řekl ČTK Václav Novotný, ředitel akciové společnosti Alpa, která zaměstnává 70 lidí. Kromě dlouhé tradice podle něj francovkám Alpa na trhu pomáhá kvalita, příznivá prodejní cena a široké možnosti využití. Osvědčené postupy se předávají z generace na generaci. Některé převzal i výrobce.
 
"Chodí nám různé ohlasy od spotřebitelů, takové ty domácí recepty," přiblížil obchodní vedoucí Alpy Pavel Smažil. Podle nich začal podnik vyrábět kupříkladu francovky s extraktem kaštanu a hřebíčku. Alpa je určena hlavně k masážím, jako přísada do koupelí, obklad, kloktadlo a mírný dezinfekční prostředek. Podle zaručených "babských" rad nakapaná na kostce cukru pomůže třeba i při žaludečných potížích, účinná je prý i proti zamrzání oken u aut, proti špinění límečků u košil...
 
S letitou tradicí je spojen i export francovky Alpa. Psali si o ni Čechoslováci usazení kupříkladu v Austrálii, Kanadě, USA i v Izraeli. Hlavní odbytiště ale představují země střední Evropy. Kromě Slovenska i Polsko, Maďarsko a země bývalé Jugoslávie.
 
Společnost Alpa má v sortimentu přes 130 druhů výrobků, jichž ročně dodává na trh dohromady skoro 11 milionů kusů. Stěžejní masážní program, do kterého patří francovky, obsahuje i krémy, gely a emulze. "Z drtivé většiny jsou to modifikace klasické francovky Alpa," uvedl Smažil. Pod značkou Alpa se ale prodává třeba i zubní pasta. Celkem nese tuto značku 48 výrobků. Další díl produkce představuje dětská, tělová a pleťová kosmetika.
 
Podnik s českým kapitálem se musí vyrovnávat s konkurencí přibývajících drobných výrobců i nadnárodních firem. Podle ředitele se však konkurence netýká francovek. Na trhu tento tradiční výrobek soutěží s masážními krémy, gely a emulzemi.
 
zdroj: ČTK